torsdag 6 september 2012

Musik som snurrar

Hela tiden, överallt, vart jag än går, är det musik som snurrar. Hemma via stereon eller datorn. I bilen. Alltid om jag går nånstans via spotify i tfn. (På studiedagarna i Rimforsa gick jag runt med spotify igång på tfn, utan lurar för de hade jag glömt. Folk omkring tycker nog att jag är lite knäpp. Fine, då är jag nöjd. Vem vill vara som alla andra?) Kanske enda stället som jag inte lyssnar på musik är på jobbet, under arbetstid. Fast då snurrar det i huvudet ändå. Får bita mej i tungan för att inte slippa ut några "toner". Räcker med "bäbä" på arbetstid.
Annars händer ju oxå att det snurrar lite eget material i huvudet. Eller... text iaf. Får ständig påbackning av kunniga musiker att du kan ALDRIG skriva text först och sedan sätta musik. Nehej. Men jag vill fortfarande inte vara som alla andra. Då får vi väl kalla det poesi eller dylikt som senare får en slinga musik då. Om vi måste.
Ty jag kan icke förneka. Jag är tondöv. Klippt totalt alldeles. Jag har lärt mej vissa små knep att känna igen hur melodier går och hur jag kunde önska att den spelades annorlunda. Men kom inte och prata tonarter och capon och elände. Jag har snappat något om det som krävs för att bygga struktur, såsom vers, ref ev. stick och bryggor. Någon gång i livet ska jag lära mej några toner tänker jag, men det får bli en dag då jag har en massa tid över. Hum.
Några små projekt har faktiskt kommit en bit på väg och kan förhoppningsvis generera i något famöver. Och det är ett av de här projekten som gav mej idé till att skriva om detta här idag. Igår kväll var det nämligen inspelningsdags för det större projektet av två som snurrar just nu! Jag kunde tyvärr inte närvara, då vi raggat upp en sångare i Jönköping och han spelar in i egen studio där. Vi. Ja vi är alltså min kunniga kollega/partner in crime Gustav Gson Tolt. (Han hatar verkligen namnet Gson, säg inte att jag skrivit det här...) Han har i detta projektet gjort (ruggigt bra!!) musik och tillsammans har vi skrivit text. Han sköter även mixen. Vilken kille va?
Några av er vet ju redan vad det handlar om. Och för er andra.. Så får ni kanske lov att vänta ett par veckor till, då kan jag troligen lägga upp det här. Kommer troligen på fejjan oxå, för det är klart att jag måste skryta lite, för det kmr bli så KING bra!
Ett annat litet mindre projekt har gjorts till en av mina närmsta vänner, Lina. Linas lillebror Niklas valde att sluta sina dagar här hos oss i augusti förra året. Jag kände direkt att jag ville skriva något till Lina och hennes familj samt Niklas nära vänner som fick en stor sorg att bära. Oj så tungt det blev. Insåg nog inte riktig vad jag gav mej in på. Utifrån Linas blogg togs ord, tankar och känslor som på ett varsamt sätt bakades ihop till (JA ok då, en dikt?!) en text. Gustav satte underbar musik till. Malin, Gustavs fru har nu sjungit in den. Och den rösten. Ojoj.
Då den är färdig kunde jag egentligen lägga upp den här. Men nu ska först Lina få lägga upp den på Niklas minnessida på fb samt sin egen blogg. Den är till henne. Och till Niklas. Titeln är "Solen bryter fram" och jag vet att om du som läser det här kände Niklas, så förstår ni innebörden av att just den titeln är satt.
Figge, Henke, Stefan och Tobbe förresten! Vad händer hos 11 NMS? (Det NYA Grebo-bandet. Den NYASTE musiken. Den NYA, fräscha, snygga, sexiga stilen... o de NYASTE fansen! Ehum, egen beskrivning från bandets sida!) Ah. De har nog material så de klarar sej.

Grabbarna i 11 NMS
 
Framöver kommer ingen musik..gah jag menar txt att skrivas. Tiden finns inte tyvärr. Eller man ska väl aldrig säga aldrig. För när man minst anar det så dimper det in en liten slinga från Gustav som tycker att "den här behöver txt". Han verkar inte vilja förstå ;) Texten först, musiken sen. För tänk om musiken skulle råka bli som alla andra låtar? Nej just det, det vill vi ju inte.


Nu ska jag rensa g-dok på gammalt skit som aldrig blev nåt med. Det finns ett par sidor med ordvrängeri kan jag tala om.




Seeeeee U folks!
 

 
Och! Have it King u all!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar