onsdag 5 december 2012

I ustand - på grunn av virker ikke.....och syster Hen.

 Att vakna upp idag kunde man ju varit utan. Att dessutom vakna av att någon av mina fina grannar skottar utanför dörren, kunde jag också varit utan. Nu kanske det ska tilläggas att klockan var 10, men jag är obotligt morgontrött. Älskar att sova länge. Masade mej upp, klappade igång Mr. Kaffemaskin och tog Corren och kaffet med mej till soffan. I köket kan man ju inte längre sitta och läsa tidningen pga den något för låga tempen.
Jodå. Jag ringde min fina hyresvärd. Eller ja, felanmälan. Frågade om det var meningen att jag skulle behöva ha en känsla av att "emigrera" är det enda som verkar hjälpa? "Haha" Fick jag till svar. Jo det var ju förbannat roligt. "Vi kollade igår vilken temp som är inställt i huset, och den står på rätt antal grader." Svarade: "Nejmen vad bra! Men om ni nu var här igår, varför passade ni inte på att komma hit oxå, det är liksom MITT ELEMENT-HELVETE det är fel på. Det är ju kallt?!"
"Jo. Jag vet. För det är som sagt inte fel på värmen in i lägenheten."( Åh, han verkar så smart när han säger så, jag blir knäsvag....idiot.) "Du svarade inte på frågan?"
"Nja. Men det var jag som var och tittade på det, och det är inte mitt jobb att hjälpa hyresgästerna, jag har bara hand om fastighetens underhåll i stort."
Alltså jag tror jag bryter ihop. Inkompetenta jävla ********** ***** piiiiiip piiiiiiip.
Förresten "inte mitt jobb att hjälpa hyresgästerna" Kan ju börja undra sedan när jag ansågs likna ett element? Det är inte JAG som har problem. (Jo, fast inget han behöver bry sej om ;) Jag har ff problem med elementet.
Den inkompetenta skrivbordsnissen som inte jobbar med att hjälpa hyresgäster, skulle iaf påtala detta för fastighetsskötaren som ska vara behjälplig mot människor. Fattas bara att han inte förstår sej på element när han kommer.
För inte fn har de varit här idag heller. Fick veta att han hade ett ärende till Sturefors, vilket jag f.ö skiter högaktningsfullt i, men vem vet. Han kanske inte hittade hem igen.
 
Insnöad
Framåt lunch var det dags för möte inne i stan. Promenaden var rätt motig med snön som piskade i ansiktet. Dessutom inte plogat ngnstans, så det fick man göra själv i princip. Agressiv blir ja. Snö kan göra mej galsinnigt arg.



















När jag svängde in på gatan hemmave, möttes jag av synen BMW-på-tvären-mitt-i-gatan.
Grannen Therese, mindre nöjd över att ha kört fast, roade sej med att skotta hela gatan. Hon skulle parkera om, vi tre som parkerar här på gatan byter ju lite platser med varann då och då, 24 timmar får man tänka på, som Karlsson brukar säga ;)
Led lite med Therese tills jag vänder mej om och ser mitt eget bil-aber. Jo just det. Måste oxå flyttas.
HelVETE. Borstade av hela bilen. Det var ju det lätta. Inser sedan att jag lär varken komma fram eller bak på vilja, våld och vrålgas. Måste skotta. Vaf. Jag har ju flyttat från hus för att slippa detta. Väl när vi står där, jag skottandes runt bilen och Therese skottandes resten av gatan...då kommer granne nr. 3. Å jag vet inte vad han heter har jag ingen aning om. Hjärtström tippar jag på att det är. Vi känner mest till varann genom tvättstugeschemat =) Trevlig. Therese oxå. Hjärta börjar gräva fram sin bil. Där står vi och svär i grupp och jag känner att... vad fint vi har det på Vete.
Upp flyger balkongdörren hos Karlsson. Där står GUBBEN Karlsson.
"Vad heter den där leken ni håller på mää, hahahah hahahaha!" (Jo, jävligt kul, det är du som har två garage till din bil i källaren.)
Ropade tillbax: "Vi leker grannsamverkan! Kom och var med vettja!"
"Nä. Det där vill jag inte hålla på mä." Kul kille, kul. Verkligen. Småmyser dock då jag inser att de har en garageupp/ned-fart att ta hand om om de ens ska få ut sin bil. Tråkigt. Verkligen.
Vi fortsätter en kollektiv kamp mot snön. Småpratar och kämpar med varsin skyffel. Lyckas få loss bilen, backar en meter. Det måste anses som att jag har flyttat på bilen. JOG.

Hur fasen jag ska få ut den...
Tänker jag be Tanya lösa imorrn.
Sjukt bra.

Då står hon där. Ingen har märkt hur hon smög sej fram. Ingen har noterat att hon placerat sej mitt i en snödriva. I handen håller hon ett snöre. I änden av snöret hänger ett lurv. Eller hänger kanske det inte gör. Snarare skakar. Trots den hemstickade koftan som ser ut som en kroppstrumpa. Nej, det är inte gubben hon släpat med ut, det ska likna en hund längst ut på snöret. Men jag är fortfarande tveksam. Det kan oxå vara en frukt, för hundar finns väl inte? ;)
"Går det bra?" Men det var väl en jävla fråga. Jo vi kämpar i grupp här, men känner att alla som borde vara med i "Kollektivet Vete" inte riktigt samverkar? Nejdå. Det var ju inget jag sa naturligtvis. Komihåg min respekt för tanten. Istället samlade jag ihop mej och min skyffel, eller ja husets skyffel, och gick in. Tyvärr var tanten kvar där ute när jag kom ner igen 10 minuter senare, då jag skulle hämta sonen på fsk. Då var det jag som kom med snöre i handen och Hjärta frågar om vi ska leka. Då blev jag sjukt rädd. Närrå. Hade pulka med mej, vagn är ju liksom inte att tänka på här i norrland. Jag sa att om han fick plats i pulkan skulle han gärna få låna den. Han skrockade, och numer tycker jag även att Hjärta är lite otäck.

Fasen. Jag ser nu utanför mitt sovrumsfönster.... Att Hjärta skottar vår infart. Karlsson drog ett tag på fm. Jag gjorde det när jag kom hem med barnen vid 16. Och Hjärta nu. Vi har det rätt fint alltså. Fattas bara att skottningsschemat kommer upp i trapphuset. Det ordnar nog Karlsson strax.

Hämtade som sagt sonen. BVC och spruta. Stackars liten :/
Snön var otäck tyckte han. Såja, det är mammas pojke.

Aee mamma det är döträlit här i pulkan...
Hämtade dottern, gick hemåt. Hittade snödriva. Hittade? Kanske var lite fel ord, vi letade inte värst.














 
 
 
 
 
Igår hemma hos Fredrik sa jag vid något tillfälle hur trött i huvet jag var efter förmiddagens tenta. Lite mer urblåst än vanligt. Sa tydligen "I ustand" oxå. (Blev påmind om det idag.)
När jag sa det blev jag osäker på om det var så det hette. "Ur funktion", på norska. Fast oftast när det bara kommer sådär utan att man tänker på det brukar det stämma. Blev nu tvungen att googla det, och jo, jag komihåg rätt. Vistades i Oslo 99/00, så det är ju en stunde sedan...
Hittade en fin bild då jag googlade :)
 
Tycker det är så smart.
Mycket bra förklarat.
Men ibland känner man sej "I ustand". Denna önskar jag mej. Så jag slipper förklara när jag har en trögdag.
 
Just ja! Hallmattan. Bara fina brev i flera dagar. Idag kom det finaste på mycket, mycket länge.
Och jag, vi, har väntat ganska länge.
 
Biljetterna!!
Nu kan jag känna att det gärna få bli lördag snart. Åhh det kommer bli King!!
Hit ska vi:
 
Och kanske hit oxå:



NOG tjatat om det, men det kommer bli sjukt kul. Liten förfest på Vete med Tanya och Becca kan bara bli succé. Någon mer som vill hänga på kanske? Går brau det =)

Nu ikväll damp det in två hen. Ja det var vad de sa själva iaf. Andy kallade Tanya för syster Hen och detta blev ju då sjukt roligt en stund. T drog dock en gamnacke och blev ledsen över Hen-uttalandet. Tror det började med att jag lite snyggt informerade om att T ska få gräva fram min bil imorrn, och att hon är min karl...ja osv ;)

På väg ut i igloo-köket för att hämta koffein...
Sedan blev det pepp-talk inför Sweden och Andy spelade upp några nostalgivideos från sommaren festival... Åh herregud, det närmar sej.

Tittar visst på ngn video om en gungande bil???
Två fina <3
Drar sej efter kaffet :)



















Nu ska det snart sovas på Vete. Imorrn gräver vi fram bil. Ska bli kul att se ;)

 
Have it King u all!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar