måndag 12 november 2012

Stolthet och fördom

Två dåliga egenskaper? Kan de vara bra?
Jag har hela livet haft dessa egenskaper. Jobbigt stolt, har sällan bett om hjälp. Stolt som person, som tyvärr kanske yttrat sej vidare till dåliga egenskaper som....envis, dryg, kaxig och javisst, även otrevlig. Fördomsfull som få. Har dömt (ut) personer jag aldrig träffat. Har en klar åsikt om det mesta utan att ibland ens vara insatt i det. (Som att ogilla opera! - passning, reds. anm.;)) Det här är naturligtvis inget jag stoltserar (!) med. Inte nu heller, jag har nu istället tänkt att försöka förändra en del genom att sätta ord på saker och ting. Ivriga påhejare säger att insikt är jääääättebra. "Bra att du är medveten." Jomenvisst. Sen då? Hur gör man en personlighetsförändring? Knäppa med fingrarna och säger HEPP, I´m an openminded person?
Kan berätta att det funkar jättedåligt faktiskt.
OM. Om jag ska råka försöka vara positiv en stund.
Jag tror att jag kan ha påbörjat detta projekt ändå.... Har ju tjatat om hur gärna jag vill ha åsikter. Har faktiskt själv trott på att det har handlat om att jag vill skapa diskussion, kanske med resultat att jag får inse att..Japp, jag hade rätt.
MEN. Snabb chat med Becca förut. Fick en tanke. Ska inte delge hela tanken här, då detta inte endast handlar om mej. Men det hon gör är att kasta in en tanke om något jag har skrivit om här tidigare och jadå, har haft klara åsikter om. Jag får en knäpp på näsan. Bra och det tackar vi för. Bara för att jag fått för mej hur saker och ting är, är ju inte det De Facto sanningen.

Jag kan ju inte helt frångå mitt koncept med att framhålla mej själv en aning ;)
Klart att dessa egenskaper kan vara bra. Om du inte innehar dessa kan det naturligtvis bli för mycket åt det hållet istället. Att till exempel tro gott om allt och alla. Att kanske till och med vara naiv och inte inse många människors baktankar och att vissa bara drar ner dej i skiten och stjäl din tid?
Jag har vänner som har lite för mycket av den varan, att tro gott om alla. Och naturligtvis. Jag kan ju ha gått på någon nit i livet jag också. Fast det är jag alldeles för stolt för att erkänna ;)

Min nuvarande inställning till människor. Ah ganska komplext egentligen. Det måste synka. Personen måste inge förtroende. Får jag minsta misstanke om något uppsåt som inte är till min fördel... Nae. Då måste personen bevisa sej bra. Dessutom kan jag vara så falsk att jag låtsas tycka om personen och det handlar troligen om att jag egentligen kanske vill. Eller så blir jag jätteavig, tvär och klippt omöjlig. Beror lite på. Detta har jag dock ingen större plan om att förändra. Jag ska bättra mej på så vis att försöka sluta döma ut människor eller sätta stämpel på dem. Men min något taggiga inställning kommer jag nog att behålla.

För De Facto, mina vänner. Om jag ser mej omkring har jag väldigt många fina vänner. Och har jag släppt in dem och om de klarar av mej, ja då kan det inte vara speciellt dåligt.
Var rädd om dina vänner, de behövs.
Tack Becca för dagens bästa input. Jag bara hoppas att det inte måste till att jag behöver bli motbevisad för att förändra en tanke. Ska fundera på det ett tag tror jag.

Stå upp för den du eeee! Å sluta känn dej som en la la lallare! ;)
Visdom av Mange Hellberg.
Men här har vi den som spelas på högsta just nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar