tisdag 6 november 2012

Du är så mysig, langar du fjärren?

Kan man ogilla att titta på film? Kan man vara anti allt vad tv heter? Svar ja. Står tvn på så kanske jag dumglor. Men det ÄR ju just det. Jag dumglor. Vad ger det? Åhh jag hör hur sjukt pretentiös jag låter. Det är inte min mening, jag bara grunnar lite, i vanlig ordning. Jag kan förstå att det finns anledningar till att se en film. Huvudorsaken är troligen; slappa. "Slappa och se på film." Nä. Så slappar inte jag. En anledning kanske kan vara att det är en viss genre, en viss skådespelare eller en viss regissör som tilltalar. Jo. Men kan ändå inte ta till mej grejen med att se på filmen. Om jag fascineras av något av dessa tre skulle jag leta fakta och ta reda på mer om dem. Kanske kan "drömma sej bort och gå in i en annan värld" vara en orsak till att se på film? Nä. Då kan jag komma på 100 andra sätt att göra på. Blunda är ett.

Om jag ska se film ska det vara "based on a true story" eller självbiografiskt på något sätt. En skildring av någons liv, en persons historia. Att få ta del av, att få bli delaktig.

Fy vilken tråkig cyniker jag är. Jag hör det. Men jag tycker vi ser det såhär. Jag kan vara ganska unik på detta. Jag ogillar verkligen att se på film. Jag kom på det häromdagen. Ungefär som med att bada. Allmänt vedertaget gillar alla människor att bada och se på film. Eh, nae.
Och nu kommer nog dagens input-tanke (Tjöööta!) Jag tror att jag hellre dammsuger eller diskar än att titta på film. Eller vänta. Jag har ett undantag. Skulle vilja se de senaste Johan Falk. För att Joel Kinnaman är så snygg. Nä, det var ingen orsak kanske.

Nej för mej är filmtittande waste of time. Precis som någon annan förmodligen tycker att det jag lägger timmar på, t.ex. skriva är just detsamma.
"Men det är ju så myyysigt att sitta och titta på film tillsammans!!"
Berätta för mej snälla någon. VAD är det som är så mysigt? Att sitta bredvid och titta framåt? Mmmm. Vad mysigt. Verkligen.
Kan inte tycka att det är mysigare att dricka te.... va fan skrev jag nu. Vad hände där? TE?! Hjälp. Reset.
Kan inte tycka att det är mysigare att dricka Kaffe!! eller ett glas vin, tända några ljus, äta något gott, och kanske till och med prata med varandra?
Där har vi en dos kvalitativt mys. Anser jag.
Fasen så King! Eller?

Däremot har jag absolut inte samma anti-inställning till böcker. Det behöver inte alls vara självbiografier el dyl. Men jag tror att det handlar om att en bok får hjärnan att måla egna bilder, i en film är allt så givet. Allt serveras. Bilder. Språk och tonfall. Karaktärerna visar med sitt kroppspråk hur vi ska tänka eller känna inför det som rullas upp. Musik och div. ljudeffekter som förstärker/förintar(?) alla eventuella egna känslor jag hade om den situation jag ser. Jag blir hela tiden tilldelad en känsla och tanke.
Så vill jag inte ha det. Jag vill inte gå på autopilot. Jag vill vara en egen individ som tolkar, tar in och känner saker. Jag får det inte från en film där handlingen är fiktiv.
Så. Nu har jag spytt galla nog om det ;)

Nu ska jag istället berätta om min hemska dag. Det blir ju jätteroligt.
Plugg och läkarbesök fm. Inget av dem gick spec. bra.
Efter lunch fick jag besök av en hästjävel som hette Trojan. Han låste hela datorn och ville att jag skulle betala en massa pengar för att låsa upp eländet igen. Ok tänkte jag och betalade med kortet. Allt för att låsa upp datorn liksom.
Nej klart jag inte gjorde. Jag blev fly förbannad. Hästen hävdade att jag porrsurfat, haft kontakt med terrorister och laddat ner massa film. Som om jag skulle ladda ner en enda film, hallååååå?!  ;)
På fejjan kallade Tollan mej för Porrterrorist. Tycker förvisso om nya ord, men det känner jag visst avstånd för.... Kanske borde ladda ner en film iaf ;)
Ringde polisen, då hästen menade att det var det stallet han tillhörde. Men såklart han inte gjorde det. Polisen ville att jag skulle göra en anmälan, så det gjorde jag. Min allra första polisanmälan. Och jag anmäler en häst. Fattades ju bara det.
Ringde Figge i panik 2 gånger under dagen. Hjälpte tillfälligt. När jag sedan messar över bilden på kvällen (på hästhelvetet) får jag teax: "Haha." Men hjälp mej då?! "Hahaha."
Figge you're a fuckin mean bastard!! Sååå kul var det INTE!
Nä. Tacket går istället till Marias man Andreas som redde ut det. Hoppas vi. För nu skrivs bloggen på Häst-datorn.
OJ! Har du öppnat och läst ända hit?! Mohahaha. Jag kanske har skickat över nån lite fölunge till dej, vem vet.
Nä fy. Vilken hemsk dag. Bara avrundningen blev bra. Chat med Bill, skrattar tills jag gråter. Underbart ordvrängeri och underförstådda långsökta skämt. DET är kvalité. Nu måste jag nog sluta här strax, måste lyssna på en liten ljudfil som damp in =) Gotta love it!

Daghelvetet i bilder
Anföll som en.... Ja jag skulle säga häst. Då jag sedan tidigare ogillar hästar och redan ansett det var i skällsordklassen..
Ja så passar det juh bra. Hästjävel.

Den tillåmed lurade mej att den var borta. Bara gömde sej lite visade det sej....
 
Och ja. Lika dålig hårdag som bilden visar hade jag. Tog skenbenet mot Fia för att kapa barret.

Har fått hangup på torgvantar. Köpte nya. Tog på mej dem idag för att försöka bli glad.
Hjälpte föga. Frös om fingrarna.
 
REGNIGT väder oxå. Här genom Tfors. Rätt märkligt att köra bil genom mobilkameran.
Prova inte. Jag skulle ALDRIG göra det.
 
Väl hemma igen upprättades ngn form av datacentral.
Jaja, är man datahacker så är man. Ehum. Doh.
 
Bara utifrån det underbara språket borde man ju förstå att detta kommer inte från polisen.
Inte heller att Regeringen skulle vara medverkande på något sätt borde vara rimligt.
Men ja, Det skrämde skiten ur mej. I en minut.
Sedan dess har jag varit as-förbannad.
 
Och som grädde på moset. Som pricken över i. Osv osv osv. Jag tror det pågår en komplott här i mitt hus. Jag är säker på det. Titt barre.
Som en liten nice surprise och som avrundning på detta aber till dag har tant Karlsson bokat tvättstugan efter mej.
IGEN.

 

Att jag sedan troligen fått en släng av förföljelsemani, det tycker jag vi kan diskutera en annan dag.
Nä ni. Vi siktar mot onsdag tycker jag. Onsdagar brukar alltid vara bra. Imorrn ska det tammefan bli en bra dag.
 
Have it King u all!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar