onsdag 28 november 2012

Sluta skräms - på dirr!

Då jag igår var helt insnöad(!) på att tänka i bilder och hur det kan gå till, missade jag ju att berätta om gårdagens skräckupplevelse.....som faktiskt blev till en kortare följetong då jag fick en skräckupplevelse även idag.
Igår eftermiddag vid 17 ringer det på dörren. (Hör inte till vanligheterna, är det någon som kommer förbi oanmäld är det oftast Tanya och hon ringer förresten inte på.)
Begår en miss då jag inte kommer ihåg att titta i kikhålet innan jag öppnar. Så. Slänger upp dörren. (Och till detta borde ni se bilder och dessutom höra ljudeffekter. Ni vet en gammal klassisk skräckfilm med det höga ljudet som skär i öronen...DET uppstår nu ;))
Vem står där? Jo, kärringa Karlsson. Ni som tidigare läst här vet hur rädd jag är för tanten.
Något kutrygg, grön "stalljacka", röd basker, stirriga grisögon, och allmänt ilsk. Otäck.
Där står kärringa Karlsson och jag märker hur jag sväljer, tar ett steg tillbaka, sätter ihop händerna framför mej och börjar flacka med blicken.
*Vad vill tanten? Vad har jag gjort? Varför har jag gjort något och hur fn ska jag re ut det här?* Tanten tar sats och ser ut att vara beredd att gå till anfall vilken sekund som helst. Hon lyfter pekfingret och börjar att hytta med det, sådär som bara pensionärer kan. (Jag kommer dö....Jag är övertygad nu.)

-Du! Du ska flytta bilen!
-Jahaaa? Eller ja det ska jag... (Why, maaan whyyyy?!)
-Min väninna från huset ijämter..hon ringde nu. Di har varit här, förstår du.
-Jahaaa? (Tanten kanske ser spöken?)
-Trafikbolaget förstår du. Du kan få böter. Inte bra.
-Nej. Det är inte bra, nej. (Fortfarande oförmögen att röra mej...)
-24 timmar. Sen måste du ju flytta. Men UUUUT mä dej då!
-JA! (Herregud. Som på kommando från Gestapo hoppar jag i skor och jacka och flyger ner för trappen.) "Ehhh, Tack!".... får jag ur mej på vägen ner.

Fasen det är inte helt bekymmersfritt att bo på Vete, det ska gudarna vete, höhö.... ;)
Och inte med tanke på uppföljningen som kom efter detta.
Idag vid 14-tiden ringer telefonen. Det är Åke. Ja ingen Åke jag känner, men han ringer från trafikpolisen.
*Vad vill gubben? Vad har jag gjort? Varför har jag gjort något och hur fn ska jag re ut det här?*
Gubben tar sats och börjar (oerhört myndigt, för poliser har alltid en myndig röst.) förklara sitt ärende. Jag missar början. Hjärnan har hakat sej på "polis", och vill liksom inte riktigt släppa det.
-......men du har en blå audi men regnr. blabla?
-Jog! Ja menar ja! (Fnn.)
-Ja, kan du titta om den har skador, och ring tillbaka sen?
-Vart?
-Ja...vänster fram?
-Ja, just det. Kollart du!
Åh sucka. Och det gjorde jag - högt. Idioten (ja inte Åke nudå, utan NGN idiot) har lyckats backa på min bil och en till på motsatt sida av vägen. Stannat för att titta till sin egen, men kört vidare. Synd för abret att Hasse-mä-kratta var ute i sin trädgård och räfsade löv.....!
Smitning heter ditt lilla helvete. Bara en tanke. På denna gata parkerar endast vi som bor här, det är en återvändsgata, så ingen passerar heller... Två av mina grannar i huset står på gatan förutom jag.
Såååå. Vem av er åker dit? Kortet i två månader...lockande? Ska bli intressant att se vem av dessa som inte kör bil på ett tag.
Eller. Såklart det kan vara vem som helst. Kom på att mina grannar läser säkert här, skulle inte förvåna. Nä, inte kärringa Karlsson. (Hopes and prays for that...!)

Just det. Något annat som visat sej vara följetong är min otur med lampor. Ganska märkligt fenomen.
Skulle igår tända lampan i sovrummet - poff. (Man suckar aaalltid när en lampa går sönder.)
Skulle igår tända lampan i barnens rum - poff. (Man suckar högre gång nr. 2.)
Hämta nya lampor....Alla lampor slut. (Sucket övergår i frust.)
Ger fan it - har mörkt. Eller flyttar runt lamp-asen.
Idag: Plocka fram stjärnor till fönstren. "Häääär blir lagom att hålla i sladden..." Eller inte?

Den hade jättelång sladd.

Den hade oxå en väldigt fin lampa lite tidigare.
FNNN! Vettig att dra sönder när det redan var bristvara. Nu får jag flytta runt ännu fler lampor. Jag jobbar med punktbelysning på Vete. Random punktbelysning.
Sucka---> Frusta---> Sjunka ner i soffan och inte orka mer.

Något positivt på sluttampen. Fula brev har jag tidigare skrivit om. Det finns fina brev oxå, jag fick ett idag, och det var ju behövligt! =)

 
 

Tack min fina kollega Pia! De tog slut fort =D
Nom nom.

Underbart med små omtankar, som jag skrivit tidigare! Dessa kom i rättan tid.
För nu orkar jag inte mer poliser eller gubbar eller tanter eller trasiga lampor.
Ändå ska jag imorrn infinna mej hos Åke-polis och visa skadan på bilen. Med sommardäck på. Kommer bli sjukt bra. Fattas bara att han hittar någon lampa som är trasig. Kan jag ta med den från sovrummet mån tro?

Have it King u all!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar