tisdag 27 november 2012

Hur tänkte du nu?

Kan man ju få många intressanta svar på. Förklaringar till olika slutsatser är väl kanske det främsta man tänker på. Men nu är jag inne på ett annat spår litegrann. Nämligen hur olika vi egentligen tänker. Jag vill påminna mej om att det var i en diskussion med Figge jag första gången kom att fundera över det här. Det han sa då var: Jag tror nog du tänker lite som jag, jag tänker i bilder.
Kommer ihåg att jag tvekade över svaret. Anledningen till att jag tvekade var att jag inte egentligen kunde komma på hur man annars tänker? Ser inte alla bilder? Jo alla gör det mer eller mindre verkar det som när jag letar lite info om det. Minnesbilder är en självklarhet för alla. Men att tänka i bilder förjämnan är något som inte alla gör. Vissa tänker i ord. De ser orden framför sej i text. Det händer förvisso mej också ibland, men oftast bilder.
Det finns de som hävdar att det främst är människor med en estetisk sida/ådra som ofta tänker i bilder. De finns även forskare som hävdar att mentala bilder inte alls existerar. Det senare påståendet skulle jag vilja hänvisa till "otur i tänket" för visst gör det det. Det verkar överlag inte finnas väldigt mycket forskning inom området, men det är oerhört intressant.
Att kunna (ja det anses faktiskt som en kunskap!) tänka i bilder är något jag inte skulle vilja vara utan. Om vi nu endast åsyftar positiva bilder och tankar. Vet att det finns de med tyngre tankar som istället för att ha glädje av sina bilder förvärrar sina tankar genom att ha detta tankesätt.
Men nu fokuserar vi positivt :) Detta kan vara förklaringen till varför ett skämt som man skrattade åt för två timmar sedan plötsligt blir roligt igen...och ja, helt sonika måste man asgarva, lite till :D
För de som inte begriper framstår man nu som totalt dum i huvudet, då man helt plötsligt börjar skratta, eller otroligt trög. "Hallå, tog det två timmar att fatta det där eller?"
Nej inte det. Jag har istället för att vara trög utvecklat skämtet, sett bilder om vad som kunnat hända sen, och gjort i princip ett nytt skämt av det.
Nu när jag tänker på det...Man skulle ju aldrig behöva ha tråkigt, egentligen ;)
Så. Jag ska ge er några faktiska bilder på vad som kanske inte är världens roligaste skämt. Men tänker man i bilder.....Ja..herregud :D (Och visst..det där med dum i huvudet är ju alltid ett relativt påstående!)

Taget från Instagram. Känner inte personen som lagt upp detta.
Däremot känner jag Grynet som gillat bilden.
Jag undrar om Grynet oxå såg bilder när hon läste denna =)

Nu ska jag vara ärlig. Så här "dålig" humor har jag. Det här är så vansinnigt roligt och jag har vid ett flertal gånger under eftermiddagen skrattat åt den här. Vid nåt tillfälle så tårarna sprutade. Kommentaren som Martin Lindblom lägger under är alldeles klockren. Jag kan verkligen se framför mej hur han står där, irrar med blicken, söker frenetiskt efter det där locket. VAR FN ÄR LOCKET? Rör jag locket sprängs hissen! (Jaja, ska väl tillägga att jag även ser mej själv i samma situation...!)
Skickade denna bilden till Fredrik, där jag var ganska säker på att få medhåll i att bilden och texten är sjukt rolig. Och jadå. Får ett "asg" tillbaka. Lite senare meddelar han även att han börjat rita bilder utifrån denna. Ja, det är ju det jag säger..bilder, bilder : )
Nä fasen, jag garvar fortfarande, jag måste ge mej snart.....Hahahaha....!

Ett annat exempel är från helgen. Denna tror jag Ante la upp på fejjan och den snodde jag. Tanya och jag har skrattat tills vi kiknade åt denna. Bilden i sej är småkul, visst. Men bilderna som den för med sej.....!


Extra lycklig blev jag när T säger/skrattar fram:
"Aee jag kan se oss två i den där jäkla kanoten. Först paddlandes frenetiskt. Med sammanbitna tänder väser vi till varandra: Fortsätt paddla, fortsätt paddla. Snabbt därpå infinner sej paniken och vi börjar klättra runt i båten. Båthelvetet välter. Försöker komma upp i kanoten som bara snurrar. Börjar simma, som idioter... Fortsätt simma, fortsätt simma.....!"
Lagom vettigt att ens försöka paddla eller simma från eländet.

Lite saxad info:
Genom att aktivera den understimulerade hjärnhalvan (vanligen den högra) ökas vår potential.
Som barn har vi alla en naturlig
balans mellan hjärnhalvorna. Men den moderna livsstilen gör att den högra hjärnhalvan i vuxen ålder blir mer eller mindre åsidosatt.
Forskare understryker betydelsen av att vi tränar upp den glömda del av hjärnan som har förmågan att tänka i bilder.
Alla har vi den förmågan potentiellt. Men på grund av att den legat i träda under många år kan det ta tid att
träna upp den igen.
En del lyckas med detsamma medan andra måste öva dagligen i många veckor innan förmågan vänder tillbaka. Genom att träna upp förmågan att tänka i bilder utvecklas samtidigt både kreativitet och minnesförmåga. Du höjer din intelligens och kan snabbare ta till dig ny information. En intelligent människa använder båda hjärnhalvorna för att lösa sina uppgifter, oavsett om de är av intellektuell eller av konstnärlig art.

Artikel i helhet:
http://paranormal.se/topic/hjarna.html

Forskare från Lund menar:
Kunskapen om att vi har mentala bilder får konsekvenser inom flera områden, t.ex. vid inlärning, vid problemlösning och när vi designar eller skapar något kreativt. När vi använder oss av mentala bilder är det med största sannolikhet så att människor använder dem i olika hög grad beroende på situationen. Det verkar alltså finnas individuella skillnader i hur vi tar emot och lagrar information, hur vi löser problem och hur vi går till väga vid kreativt skapande.
Artikel i helhet:

Nedan kan du testa om du är en person som tänker i bilder. Troligen endast ett plojtest, men lite småkul iaf =)

http://quizstop.com/askpict.htm

En sista bild för dagen. Kom att tänka på det där med att det kan vara skönt att slippa se bilder ibland. Tyvärr gör man ju det ändå. Fnn Jennie. Lägg av med såna här statusar. Och om du måste kanske vi kan ta en diskussion om syftningarna? Det blev faktiskt en jättejobbig eftermiddag här för mej. Men tack. Tack så ****** mycket.

 
 
Så. Om jag nästa gång vi ses börjar skratta hysteriskt utan större anledning.... Ja då kan vi ju hoppas på att det beror på att jag vidareutvecklat något skämt från tidigare under dagen. Annars kan det ju helt enkelt vara så att du ser rolig ut? Det vet man ju liksom aldrig. Trälit det där : )
 
Have it King u all!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar