torsdag 29 november 2012

Harry-Åke, Östen och Bertil. Lennart oxå.

Tyckte att jag skrev igår att jag är precis trött på bland annat: GUBBAR.
Vad är det för fel egentligen? Hur svårt ska det vara att få lite lugn och ro? Nädå. Hej tomtegubbar.
Date med Harry-Åke klockan 10. Ja polisen, remember? Först måste jag bara återge en bit till av samtalet jag hade med H-Å igår, minnet av samtalet kom ju först senare ;)
H-Å gav vägbeskrivning till polisen på Brigadgatan. Jo, jag hittar... "Du vet där man hämar pass."
(Rätt skönt att H-Å har en så positiv inställning till sina medmänniskor att han på förhand antar att ngt annat ärende än pass har man sällan. Iofs sant gällande mej, tur det.)
"Bredvid entren finns ett glastak, kör in under där. Gå_inte_ur_bilen." Han säger det verkligen med eftertryck. Hehe.... Nu börjas det igen. Bilder i stil med de som spelades upp i samband med hisslocksbilden kommer genast. Gå inte ur bilen.
Kan bara inte sluta undra...naturligtvis. Vad skulle hände om jag bestred mina direktiv? Vad har han för anledning att säga detta? Vad har egentligen hänt med de stackarna som gått ur bilen? Vad är det där för ställe? Ska jag verkligen ens åka dit?
Haha egentligen blev jag ju inte ett dugg orolig utan tyckte mest det var kul uttryckt :)
Klockan blev iaf 10 och jag åkte upp till H-Å. På sommarhjul, vilket han för övrigt inte alls brydde sej om. När jag närmar mej glastaket står H-Å där och vinkar åt mej. En glad H-Å tänkte jag. Kanske kan bli kul det här? När jag kört fram visar han var jag ska stanna och jag vrider mej för att öppna dörren. Då visar H-Å myndigt (alltidmyndigtalltid) upp höger hand som stopptecken och smiter in genom en dörr och försvinner. !!!!!
Naturligtvis sätter jag mej tillrätta i bilen, så foglig så. (Jag hoppas ni kan se det här, för det är en syn för gudarna...) Jag börjar lite smått nervöst skruva på mej. Spanar oroligt upp mot glastaket, som är täckt av snö och is, letar med blicken efter H-Å. Ska jag kanske bara åka härifrån? Vad kommer att hända OM JAG KLIVER UR BILEN?!
 *Inga tvångstankar om att öppna bildörren, inte nuuuuuw*
Plötsligt står han där H-Å. Glad. Viftandes med en krycka. I handen håller han den minsta kamera jag sett.
Jag öppnar dörren på glänt. Fast bara så lite att jag med ansträngning får ut nästippen och lyckas få ur mej:
"Kan jag komma ut nu?"
Det får jag och efter ha fotograferat skadan och mätt upp dess storlek får jag åka därifrån. Varför jag inte fick gå ur bilen? Har inte en aning. Det som tydligen kunde ha hänt(?) hände aldrig.

Ni ser väl monsterskadan?
En spricka där till vänster.
Ett vitt streck där nere.
Menart.















Konsterade att jag har två gigantiska lampor fram på min bil.
Märkligt nog hela och fullt fungerande.
Hur länge...? 



Tog ist en krypkörning ner till verkstan med mina vinterdäck, ja i bagagen alltså. Sommardäck, vinterväglag och jag är ingen bra trio tillsammans. För jag har så svårt att krypköra. Halkigt är ju dessutom kul...Nja inte i trafik kanske. Fast spinna loss lite vid ett stoppljus är på rikt, roligt ;)

Dumpade av mina v-däck som ska kasseras. Får vänta ett par dgr till på nya, tjoho....
Åkte hem till Tanya som dragit igång kaffet. Det behövdes ngt stärkande efter glastaks-upplevelsen och det första som hände hemma hos T var iofs inte stärkande alls. (Jag börjar bli smått oroad för min tilltagande lättskrämdhet, tur jag ska till läkarn imorrn. Blir ju skrämd heeeela tiden.)

Står i hallen, precis innanför dörren och krånglar mej ur skorna. I knäveckshöjd, bakom mej, smäller det till. In flyger ett par kilo reklam och jag håller på att dö. Skriker till och flyger in i lägenheten med Ica Maxis senaste fynd tätt efter. Maxi har hakat på skon och flyger med mej in i lägenheten och jag ska aldrig mer handla på Maxi. Nä fasen. Det sista var inte riktigt sant. Jag bara råkade vidareutveckla hur det kunde sett ut...Synd. Det såg riktigt kul ut :D




Östen. Han har öppnat ny butik ute i Ullstämma och det var
vi tvungna att kolla till. Tog en tur dit och ja....I bilder:


Prideinspirerade vagnar?
eller jobbar de efter genustänk?
Blått och rosa nämlich.
 




 







 



Gott.
Lite suspekt namn. Fast iofs inte.
Det är ju bulle med daim i.
Men är man lite slut i huvet så är man...
Frugan hittade lunchen.
Satte i sej hela skålen.
Nej, nu skarvade jag igen, hon tog nog bara en.


 

Hittade hage.
Klart man måste hoppa hage.

Försökte smuggla ner en flarra majjo i T's korg.
Men si det gick inte.
"Fiiii faaan!" hörde man.
(Äter inte detta hemska vedervärdiga sedan spanjacko...)
Lunch hos T. Man kan ju tro att dessa två hör ihop och
kompletterar varandra.
Det gör de. Min är till vänster och T's är till höger.
 Åkte hem för att vila efter denna ansträngande utflykt. Möttes av denna syn på hallmattan. Haha... Kom att tänka på Tobbes blogg. Han skriver om "dagens fynd på hallmattan" Jag kan nog fasen hänga på där...Här var mitt fynd:
 
Alltså. Brevbäraren måste ju tro jag är ligist. Eller...ja.
Ett brev från Bertil polis som meddelar att förundersökningen mot min häst
är nedlagd. Skönt, hade aldrig rett ut en rättegång angående detta.
Det andra var om bilen och innehöll några intressanta uppgifter....
 
Uppgifter om bilägaren som utförde smitningen....
Men titt påt.... Lille GUBBE!!!
Gammel-dö, som Ankan skulle ha sagt 1996.
Härmed vill jag be om ursäkt till samtliga (Nja, nästan!) grannar. Mej vete(!)rligen är ingen av pöjkarna i detta huset födda 1923!!
Men gubbe lille. Kanske dax att börja kila stadigt med färdtjänsten? Du är liksom 90 år. Det börjar bli dags kompis, på rikt.
 
En annan speciell händelse från i eftermiddags. Tar ett varv med dammsugaren. Bara det är ju iofs intressant, detta är ju något jag vanligen inte befattar mej med. Kanske var därför det gick som det gick. Vänder mej om och får syn på detta:
 
For reaaaaaal?
How the fuck does it doooo that?!
Tittar på sladden. Tittar på slangen jag håller i. Samma procedur ett par gånger till. Full effekt på dammsugaren, den är i full gång. Vilken underbart innovativ maskin! Drar ingen ström alls. Minns inte att jag tryckt i några batterier dock....
Sedan kommer jag på den briljanta idéen att följa sladden. Den går till plattången.
Så jävla innovativt var det.
 
Och en sista GUBB-story:
 
En timme efter att jag kommenterat
på Pälles status ser jag vad jag har
skrivit. "Pyrt." Vaf det var ju roligt
ju! Undrar om hjärnan letade fram pyrt
pga av att jag läste eld?
Aee, inte var det medvetet iaf.
Titt påt, vad Pälle svarar.
Inte mer gubbar nu.
Nu får det fnn vara bra.
OH BEHAVE.

Så det var historien om Harry-Åke, Östen och Bertil. Visst ja Lennart oxå. Det är Mr Bilverkstad. Underbara människa. Trollar fram vinterdäck åt mej (från Norpan av alla ställen?) och lovar att fixa så fort han hinner. Lennart och Pecka, fina pöjkar på Bilteknik (Karlsson/Sjönell) nere vid CC. De fixar allt. Från trasiga lampor (!!!) till vinterdäck till ja... allt som nu har med bil att göra. Pöjkar förresten, gubbar ä di. Iaf Lennart =)
 
Hoppas alla där ute får en fin kväll. Själv ska jag plugga in lite mer om gubbar. Fämst Vygotskij. Där har vi iaf en gubbe som jag gillar. Lennart är ju oxå ok. Men de andra. Nä. Jag är härmed officellt rädd för både tanter och gubbar. Tycker mest de är till besvär. Hädanefter kommer jag gå omvägar om jag ser en pensionär. Pensionär - beware. Har ju sagt att engelskan är oslagbar ibland ;)
Hej påt!
 
Have it King u all!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar