söndag 10 februari 2013

Jag ser rött sajjja.

Det finns dagar då man hamnar i tillståndet "flipp" eller "frispel" lite enklare än andra dagar. Märkligt det där. Vissa dagar känns det som att "Jaja. Kom barre, kom. Inget kan rubba mej idag, världsbäst ä ja." Idag...Jorrå, ganska bra har jag varit idag oxå, men jag vet inte varför jag är så lättirriterad emellanåt. Beror troligen på ämne och situation, och ämnet som fick mej se rött precis alldeles nyss var detta: Protokollet från senaste stormötet från mina barns förskola. (När är de små mötena förresten? Och hur går de till?) Det börjar redan vid: "Val av sekreterare." Eller valet är det kanske inget fel på, vet inte vem människan är. Synd att hon inte kan stava. Synd att hon använder talspråk i text. Synd att hon inte kan formulera meningar på ett vettigt sätt ÖHT.....! Orka.
Hela protokollet är så oproffsigt skrivet och formulerat så jag även börjar ifrågasätta standarden på själva mötet. Har de pratat och diskuterat så som det står skrivet? För övrigt så betyder tydligen stormöte styrelsemöte, fast det kanske är onödigt att ha med i rubriken. Det framgår ju när man läser vilka som närvarar. 7 föräldrar (med för och efternamn, samt vilka poster de innehar.) Sedan: Samt 3 stycken ur personalen.
Oh fasen. Va bra. Varför är de hemliga? Måste delge er ett par underbara formuleringar:

"Personalen påpekar att skogsutflykterna på torsdagar har blivit inställda en del på sistone, pga av mycket andra aktiviteter, men säger att dom kommer att dom kommer fortsätta bli av."

Denna mening får jag läsa 5 ggr. Pga av? Dom kommer dom kommer att fortsätta bli av?
Ja, jag gör mej dum. Jäkligt dum, men allvarligt? Förutom det hemska språket känns det aningens avigt att något som blivit inställt kommer fortsätta? Vi kommer att återuppta, kanske?
(Å var fasen är skogen?! Vi huserar i T-fors?! Måste fråga...)

Den här är väl ganska rolig egentligen, men skriver man såhär?
"Verksamhetens ekonomi ser väldigt bra ut, och eftersom att det närmar sig bokslut så har beslut fattats att förskolan ska göra av med lite pengar på väl behövda ting för att slippa skatta bort så mycket pengar."

Och sist men inte minst, den huvudsakliga orsaken till kvällens lilla frispel. Nu handlar det främst om det faktiska ämnet, även om språket även här är tokträäälit ;)
(För övrigt så kan jag för tillfället bara skriva med en hand. Den andra handen måste jag använda till att krampaktigt hålla i bordsskivan, liksom för att dämpa lite ilska, hehe!)

"Personalen vill göra något tillsammans, som avsked och nöje. En dag iväg där halva dagen blir konferens och halva aktivitet. För att detta ska kunna gå så har förslaget om en extra studiedag den här terminen tagits upp, och att det på så sätt blir en mindre nästa termin. Denna kommer att infalla en måndag, om någon familj absolut inte har möjlighet att vara hemma från förskolan denna dag så kommer vikarier att tas in, eftersom att detta kommer med lite kort varsel. Mer om detta, samt vilken dag det bllir kommer personalen att meddela så snart dom kan."

Fint. Asbra. Svinväl. Underbart. Vad myyyysigt och treeeeevligt för personalen. Ja, jo klart det är. Men inte på bekostnad av mina barn. Att lägga in en extra studiedag och dra bort en nästa termin kan jag köpa. (Vänta nu, hände inte det förra terminen oxå...?)
Men. Tamefaan inte för nöjen.
Personalens studiedagar ska gå till fortbildning, utvärdering, planering och kanske främst reflektion. Anställda i förskolan har lön för att utföra ett arbete, som (kanske bara jag?!) som förälder, samt allmänheten förresten, ställer ganska höga krav på. Men nu läggs alltså, nåja, en halv studiedag på nöjen. Jag kan inte hjälpa att jag ifrågasätter proffsigheten och förskolans seriösa(?) inställning till verksamhetens syfte.

Jag är stolt över mitt yrke. Jag står stolt i min yrkesroll. Jag vill utföra mitt arbete på ett proffesionellt sätt. Jag vet vad jag gör. Jag vet varför jag gör det och jag kan tala om för dej som förälder, om och när du undrar hur jag arbetar för att uppnå målen för verksamheten. Jag kan även berätta för dej hur läroplanen ställer sej mot samt svarar mot de förväntade målresultaten.

Ja, jag kan också berätta att ditt barn åt idag två potatisar, han sov 45 minuter och han bajsade två gånger ganska tätt inpå varandra...Ni kanske borde ringa BVC. Närrå, skämt åsido ;)

Jag har fortfarande förtroende för personalen på mina barns förskola. Mina barn stormtrivs, de älskar att gå dit. Jag är helt trygg i tanken med att de vistas där om dagarna. Det måste jag naturligtvis säga också. Självklart är det det som är allra viktigast.
Men detta sticker i ögonen på mej. En dag som denna, då jag är lättretad, då funkar det inte att läsa ett protokoll som knappt går att läsa. Att det dessutom avrundas lite snyggt med studiedagsinfon... Naee. Kan inte hjälpa att jag ser rött. Det är inte det att jag missunnar dessa väldigt bra och trevliga människor att roa sej. Jag tycker absolut att de ska få ses privat och avtacka förskolechefen då hon ska sluta. Men de kanske kan göra som alla vi andra som arbetar på dagtid? Ses en kväll.

Jag kanske överreagerar. Jag kan ha fel. Men troligen inte, för det har jag tråkigt sällan, iaf när det gäller detta ämnesområdet. Sajjja.

Have it King u all!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar