torsdag 14 februari 2013

"Haveri havera, kärringskrälle"

Sådär ja. Hann knappt gå igång att börja jobba fullt igen, förrens febern kom och anföll hämningslöst.
Gick hem från jobbet i tisdags. La mej och sov fyra timmar, sedan tyckte jag att "Jorrå. Nu är jag bra igen." Krattade till mej, och åkte hem till T som stod för middag och allmänt tisdagsmys. Mmm, gött som bara den med kycklinggryta och delikat efterrätt i form av fruktsallad. Helt kry var jag nog inte. La mej en stund på mattan för att vila. Då trodde Tyson, Niklas hund, att vi skulle busa... Hundskrället börjar kliva runt över mej och ska pussas och vara otäck. Gah... Hundeländet kan alltså nu ha fått feber, hehe :) Närrå, jag puttade bort abret, reste mej och drack mer kaffe istället.


Middag och fika tsm med T, Niklas och Lucka
Onsdag morgon vaknade jag fullt febrig och totalt okapabel till att göra någonting. Fick ringa och avboka dotterns läkarbesök, för att jag själv var sjuk. Dagen är i övrigt ett töcken. Jag vandrade lite mellan soffa och säng. Svettades och frös. Knaprade ipren och försökte överleva. Natten till idag var jag uppe och bäddade om iaf två ggr, sjöblöt säng är ju inte jättenice. Fi fan för detta.
Idag är det bättre. Fortfarande huvudvärk, men troligtvis feberfri. (Tempen visade nyss 36,1 - hur ska man tolka det?) T var förbi, även hon sjuk i feber. Satt och pratade i ett par tims och var skitnöjd över att jag klarade att vara upprätt så länge =)
Sa till T att i eftermiddag ska ge mej på ett asroligt projekt: Sanera köksfläkt. Fi fan va äckligt.
Sagt och gjort. Gnodde rent det där filtret. Tog ett span på fläkten och tyckte att den såg betänkligt sned ut? Hm. Trasig. Ringde felanmälan. En timme senare var fastighetsskötaren här, fasen vikken service! Han började mumla om att fläkten är ju gammal.... (Eh? Gammal?! Den är antik!)
"Jag läste gamla protokoll, och i besiktningsprotokollet från -97 står det att det finns en fläkt."
Denna kan inte vara från -97. Ja om han nu inte menar 1897. Vi måste snacka 80-tal på den här.
Titt påt:

Sedan sa han ett par mycket fina ord. "Duatte. Vi byter den här."
Alltså förstå den? I huset som gud glömde limmas lådfronter med trälim, lösa lister tejpas dit och annat aningens skevt går oftast att lösa med ett par extra skruv. Jag ska få en NY fläkt. Julafton på Vete asså. (Jo, det är klart. Än har vi ju inte sett vad de kommer med för nåt. De har troligen ett begagnatlager nånstans....)

Jo just det. Nu minns jag något mer ur feberdimman igår. Det ringde på dörren. Likvit i huvet, med gammalt smink en bra bit nedanför ögonen och håret liksom lite lagom ihoptovat, öppnar jag. (UTAN att dra kiket. Men som sagt jag hade ju feber..)
Karlsson. Där står hon. Lika pillimarisk som alltid. Man vet ju aldrig vad som komma skall när hon vill nåt. Instinktivt backar jag, tar tag i dörrfodret och känner att jag svajar till och får fram: "Jag mår inte så bra...." (Detta innan hon ens sagt något. Snacka om att gå i försvar innan jag vet vad som ska hända, haha!)
"Du tvättade igår." (Tycker det är så skönt att hon har lite koll.)
"Eh, ja, jo."
"Gick det bra?"
"Jo tack, jag är färdig nu...?" (Vad vill skrället? Har jag inte svabbat som jag ska eller har jag glömt en strumpa eller vad vill hon?!)
"Det går inte att stänga tvättluckan, förstår du."
"Nähä?" (Sedan jag flyttade in här har den alltid kärvat, men våld löser det mesta har varit mitt resonemang...)
"Så nu kan inte jag tvätta idag, och det var ju synd." (Ja, det var ju jäkligt tråkigt. Du är pensionär. Du kan tvätta vilken dag du vill?!)
"Näha, det funkade igår iallafall. Serru."
"Bra. Då vet jag. Hejdå."
Tanten går in till sej och låser. Återigen har vi byggt på vår fina grannsämja. Tanten tror alltså nu att jag medvetet har havererat maskinen för att hon inte ska kunna tvätta. Sjukt bra tanke Karlsson, där var du nästan steget före mej i tänket.... "Sluta boka tvättider efter mej sajjja!" ;)
Jag drog igen min dörr. Drog kiket i titthålet och väste mellan tänderna:
"Haveri havera, kärringskrälle......"

Nähä ni. Nu har K2 på våningen över fått discodunksnojja igen. Det liksom pulserar genom hela Vete och jag måste nog re det här nu. Vad tror ni han INTE vill höra? Volbeat, Sabaton, Tankard? Tror Tankard ligger längst ifrån så det kör vi.
Imorrn är jag frisk, för då har jag inte tid att vara sjuk helt enkelt. Simple as that. Hej på't!

 
Have it King u all!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar