söndag 3 november 2013

Ljusglimtar i tillvaron

Alla Helgonahelgen återigen. Utan att gå tillbaka kommer jag ihåg vad jag hade för rubrik på förra årets inlägg vid denna helg. "Dagen då allas dåliga samvete ska stillas".
Tänkte på det även detta år då jag besökte två kyrkogårdar. Och visst är det lite så. Troligen många som besöker en grav eller minneslund endast en gång om året. Upp till var och en naturligtvis, men lite sorgligt är det ju. Å andra sidan är det kanske ett ganska negativt sätt att tänka på det. Att alla som är där ska stilla ett dåligt samvete. För så är det ju naturligtvis inte. För alla. Det verkar vara en tradition för vissa att utföra detta tillsammans. Vid minneslunden inne i stan stod jag en stund för mej själv. Eller nej, själv är man ju verkligen inte. Men utan barn just den stunden (tack snälla F!)
Hur som. Bredvid mej samlas fem damer som gissningsvis är i 70-årsåldern. De har en trevlig stund där. De är på bra humör, skojar lite smått sinsemellan. "Jaha ni flicker, nu är vi här igen!"
Jag log lite för mej själv och kunde inte låta bli att få bilder framför mej på mina närmsta flicker. Haha, kanske är vi som står där när vi är gamla och tänder ljus och skojar. Inget att se fram emot kanske, men bilden jag fick var rolig ;)

På dagen åkte jag, Emmie och mormor till Vårdnäs till min mors föräldrars grav. Oj nu blev släktbanden suddiga, men det där ska vi inte re i idag, lite för komplicerat. Men. Min mammas mor är inte min mormor. Grunna på den, ni! ;)






Sedan blev det fika i församlingsgården och lek i en färgglad lekpark.




Fint litet hus som låg inne på lekplatsen som för övrigt faktiskt var en förskolegård. Lite annan atmosfär än den jag dagligen vistas i på jobbet....

Snacka lite med grannarna till förskolan. De mådde bra lät det som.

Sedan åkte vi hemåt. Emmie ville sova hos sin mormor, så de två åkte hem till mormorn. Jag och Charlie mötte upp Fredrik på stan och gick upp till kyrkogården på Kaserngatan, för att säga hej till pappsen.


Minneslunden är verkligen vacker. På tok för mycket folk för att jag ska kunna känna något rofyllt här just en dag som denna tyvärr. Jag gör som förra året. Jag återkommer om ett par dagar och hoppas på lite lugn och ro då.
Men ett ljus till pappa blev det såklart. 


Lördagkvällen spenderades i soffan. Lagom aktivitet.

Så blev det söndag och en skogsutflykt var planerad. Packade lite fika och begav oss till Grebo. Perfekt att kunna låna lite hus ifall man behöver, Fs föräldrar bor ju väldigt lägligt där :)
Riktigt bra dag. Frisk luft och en del regn. Men som F sa: "Det finns inget dåligt väder....!" Haha, nej det är ju sant. Frågan är om jag bör oroa mej över den klämkäcka inställningen till friluftsliv? 
Nä, skulle aldrig, älskar skogsmullelivet. Det lär det bli oftare :)





Nu äre kväll på Vetet! Bara ladda om för nästa vecka. Den ska bli spännande.
Mer om det längre fram, kanske!

Have it King u all!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar