fredag 20 december 2013

Hur blir det egentligen i sommar?

Några dagar kvar till julafton och den som känner mej vet att jag gärna skulle ställa in alltihop. Jul och julstämning. Julfirande och julmys. På fejjan är det ett evigt tjatande om hur myyyyysigt det ska bli och hur underbart det är att julen är här och oj så härligt det är. Mm jo verkligen. Jag uppskattar julaftons morgon tillsammans med mina barn. Enda anledningen är att DE tycker att det är alldeles underbart. Resten kan vi lägga ner. Jul för mej är förknippat med en massa tråkigheter som kanske inte är så svåra att räkna ut. Det ska bli skönt när det är över och nog sagt om det.

För att komma så långt ifrån jul som möjligt funderar jag istället på sommar. Vad blir det för musiksommar? Blir det någon festivalsommar att tala om egentligen? Har inget inbokat och spikat, men visst finns det en del intressant... Kollar runt lite för att se vad några olika festivaler har att komma med så här långt.

Srf är än så länge en besvikelse. Ganska svag lineup, men visst finns det en del gobitar. Nyligen släpptes ju dock Volbeat och det gör ju att intresset ökar... Här ska tilläggas att jag sagt till T att "Nja det blir nog inget Sweden för mej i sommar. Men det är klart, släpper de Volbeat då åker jag."
Kan känna att jag satt mej en aning i skiten nu. Hm. Nja, det räcker inte med Volbeat för att jag ska spendera 4 dagar i Norje. Men det är klart, lite mer av intresse finns ju på lineup'en. Kvelertak, Annihilator, Emperor, Death SS, Asphyx och Arch Enemy skulle jag ju inte bli ledsen över att få se. Dessutom är väl stämningen halva grejen med Srf. Sedan kan tänkas att jag är lite "elak" som säger att det är en svag lineup. Black Sabbath, W.A.S.P, Alice Cooper och Alter Bridge är de tyngre bandsläppen här. Inget som lockar mej dock.

Metaltown ställer dessvärre in festivalen 2014. Synd då det troligen är Sveriges mest enhetliga festival genre-mässigt. Ja om vi nu bara syftar på det som kallas god musiksmak ;)

Bråvalla slänger in Maiden som headliner och det är ju inte illa. Men nu är det väl inte det som skulle locka allra mest för min del. Bring Me The Horizon skulle jag gärna se och även mycket välspelande Trivium. (Trivium är för övrigt ett av mina senaste hang-up-band och spelas flitigt just nu!)

Getaway är en bit bort men även här återfinns Volbeat. Tillsammans med Watain, Opeth, Dimmu Borgir, Doro, Skitarg (och även här) Arch Enemy måste jag säga att denna festival klart har potential. Några bra bandsläpp till och det är Gävle man ska till i sommar =)

Sabaton open air/Rockstad Falun bör väl nämnas i sammanhanget. Sabatons egen festival på hemmaplan. Sabaton spelar ju då naturligtvis och det kan ju sällan gå fel. Nu ligger inte detta bandet på min priolista då jag sett dem ett par gånger. Värt att nämna att även Imber, Amaranthe och TYR är klara här. Ok, men inte mer.

Sthlm Fields! Javars. Metallica by request (kul!) Ghost, Mastodon, Slayer och Gojira är mycket bra allihop. Detta kan bli riktigt bra. Stockholm bör nog få ett besök.

Skogsröjet kanske ska ha några rader också. Megadeath som headliner. Hardcore Superstar, Crashdiet och "lokala" Close Quarters för att nämna några. Nja, säger vi på det.

Jaja. Peace and love ska återuppstå? CCL. (Couldn't care less....) Säkert massa annat jag väljer att glömma bort här nu.
Kanske har jag missat någon festival av rang? Kan kanske vara så, ska inte säga att jag har järnkoll. Däremot har jag bättre koll nu än härom dagen.
Det kan också bli så att jag struntar i allt vad festivaler heter, för visst finns det så mycket man vill göra? Som att resa tillexempel. Den som lever får se =)

Efter att ha fört en diskussion med T på fejjan har vi nu bestämt att vi kör en ANTI-JUL-FEST imorrn. Jag har lovat metal för hela slanten på Vetet, T är på :) Hon kommer nog försöka närma sej musikpelarn, den trogna vännen, för att justera vissa låtval. Vi får se hur sams vi är under kvällen. Det brukar bli lite av varje om vi säger så... Hur som haver ska det bli grymt kul att ta en helkväll med älskade T imorrn, det var väldigt länge sen. En förhoppning är att vi ska kolla till The Crypt. Kul med nytt. Annars tror jag att jag kommer ihåg var Mörners ligger :P
Häng på den som vill. Eller orkar. Eller står ut. Eller ja... pallar :)

:*

Nu ska jag fortsätta förtränga att det snart är jul. Jag tänker istället fokusera på att jag har ledigt fram till den 7/1. Det är grymt skönt, även om ledigheten kommer innebära en hel del plugg.

Have it King u all!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar