söndag 10 mars 2013

Värdesätta.

Vi värdesätter olika. Naturligtvis. Ännu en gång kom en tanke flygande efter en chat med F. Vi hade ingen ingående diskussion om detta, mer som ett konstaterande. Men som vanligt kan jag sällan nöja mej med att konstatera utan att fundera vidare.
Du har en dag ledigt och du har möjlighet att göra precis vad du vill. Låt oss säga att det inte finns några hinder alls såsom ekonomi, tid, sällskap eller vad det nu skulle kunna vara. Vad gör du då? Om jag tänker på det nu blir jag nästan lite lamslagen. Jag har alla möjligheter i världen att göra precis vad jag vill.... Vad vill jag då? Men måste drömmarna vara så stora? Nej. Men de måste betyda något. Jag skrev till F förrut som svar på om min dag varit bra: "Ja, shopping och träning, kan väl knappast bli bättre?"
Låter väl inte så värst speciellt nu när man säger det, men för vem ska det vara speciellt och betyda något? Jo, för mej såklart. (Nu har jag haft en helg tillsammans med barnen, så vi har även gjort en massa saker som de uppskattar och tycker är kul, jag lovar, för er som undrar över det...!)
Vi värdesätter olika. Vi mår bra av olika saker, det bara är så. Men det här är något jag blivit så mycket bättre på. Nämligen att prioritera det jag värdesätter. Jag tror att detta kan bero på det min KBT-tant som vid ett tillfälle sa: "Gör något kul i eftermiddag, strunta i disk och tvätt!" Sedan dess är det kört. Rutan känner sej hemma, sköter sej finfint. Jag springer runt och shoppar och tränar, umgås med de jag tycker om om mår allmänt bra, mestadels. Tantskrälle. Haha, nejdå jag skojar bara. Men visst har jag blivit "ego" om man nu vill kalla det så. Ego i det avseendet att jag tänker på mej själv och gör saker jag mår bra av. Och det är en underbar känsla.
Jag tror det finns många som har en hög med tankar och drömmar som aldrig blir av. Det som det egentligen inte finns några hinder för att genomföra borde vi lite oftare komma till skott med! Ge dej själv en spark i baken och kom iväg på den där kursen, resan eller fikan. Köp den där tavlan du vill ha och ring den där gamla kompisen som du egentligen vill ha kontakt med. Hur svårt ska det va?!

Livet är inte fyllt med måsten, det finns gott om möjligheter också. Men det är bara du själv som väljer hur du fokuserar på det.
Imorgon ska jag värdesätta min måndag ;) FYI kommer den att innebära: Plugg, fysisk träff 8-16. Träna 17-mjölksyran bubblar över. Dessutom träffa bästa Lucka, då även han tränar imorrn.
Bra saker på en måndag. Saker jag tycker om att göra, situtioner som jag själv valt att skapa. Tänk vilka möjligheter vi har va?! ;)

Have it King u all!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar